Gå från moped till MC

Som nybörjare kan det vara svårt att veta hur man skruvar i sin motorcykel. Tycker man att det känns helt omöjligt att skruva i sin motorcykel så är det en bra idé att börja med sin moped. Har man ingen moped så kanske man känner någon som behöver hjälp med sin moped. Lär dig grunderna om hur en motor fungerar, Hur du felsöker motorn och hur du rättar till problemen.

Moped

Gå igenom allt på mopeden. Börja med det absolut viktigaste, Det är viktigt att ha fungerande bromsar så det är alltid första punkten du kollar. Gå sedan över till alla lysen och funktioner. Se över motorn och de vanligaste punkterna så som tändstift,förgasare,luftfilter,vatten och olja. Se till att alla vätske nivåer är i rätt mängd. Se även till att ha ett fräscht drivpaket (kedja/rem och drev,variatiorer och remskivor)

Byt ut alla slitage delar och se till att regelbundet byta bromsbelägg och andra delar av bromsen. Behöver du byta viktigare delar i motorn så som kolvar eller cylinder så är det viktigt att köpa bra kvalité. Ett bra ställe att köpa mopedreservdelar till välkända märken som Yamaha är på sajten Cykelkraft som levererar riktiga kvalitetsdelar till förmånliga priser.

Motorcykel

När du känner att du har börjat lära dig rutiner och vanliga fel eller lösningar så är det god tid att gå över till din motorcykel. Med tanke på den ökade farten så är det jätte viktigt att ha en helt fungerande motorcykel och viktigaste av allt bromsarna, oavsett hur fort din motorcykel går så är det viktigaste att kunna stanna i tid. Ibland kan en motorcykel använda sig av fler än två bromsskivor. Några modeller använder dubbla bromsar på framdäcket för att öka bromsförmågan. Glöm inte bort att se över alla bromsar och vara hundra procent säker på att allt fungerar.

En motorcykelmotor består ofta av fler än en cylinder och är därför mer komplicerad att skruva i. Om du har förgasare och har fler än en cylinder så är det väldigt viktigt att ställa in båda förgasarna så att alla cylindrar jobbar på samma nivå. Motorn behöver få tillräckligt med luft/bränsle och ha tillräckligt med kompression. För mycket luft eller bränsle gör att motorn går fett eller snålt.

Motorn går fett

Då får den för mycket bränsle, Det resulterar att mycket bränsle går igenom motorn utan att förbrännas. Motorn känns trög och tappar kraft. För mycket bränsle orsakas oftast pga en felinställd förgasare. Se till att nålen är ställd i rätt läge och att flottören funkar som den ska och inte fastnar. Se till att du har rätt munstycken i förgasaren. Om motorn får för mycket luft även fast du justerat förgasaren så beror det oftast på att motorn drar tjuvluft. Vanligaste problemet är att det är en spricka eller ett hål i insuget.

Motorn går snålt

Då får den för lite bränsle och riskerar att skära. Bränsle och luft mängden måste justeras till en lämplig nivå. Tändstiftet blir ofta ljusgult/vitt när motorn får för lite bränsle. Om motorn får för lite bränsle även fast du justerat förgasaren så beror det offtast på att tanken eller bränsleslangar är täta eller läcker.